Förstå din stress

av Johan Ydrén, kategori Stress
Post image for Förstå din stress

Om du har läst min text om vad stress är så har du lärt dig att stress är kroppens kamp eller flyktreaktion. Stress är förenklat när kroppen trimmar sin funktion för att agera sig ur en situation.

Tyvärr är kroppen dålig på att skilja på när vi behöver slåss för livet och när vi oroar oss för hur vi ska hinna skjutsa barnen till alla träningspass, båda behandlas som högsta kroppsliga beredskap. Att ofta eller under lång tid vara i sådan beredskap är en stor påfrestning för kroppen och kan leda till många olika typer av allvarliga fysiska och psykiska problem.

Inre och yttre stressorer

Det som gör oss stressade kallas stressorer. För att förstå dem bör man acceptera att stress orsakas av en kombination av yttre omständigheter och vår inre upplevelse, dvs. vad vi tänker och känner. Tänk dig att du är utsatt för en mycket påfrestande miljö med intensivt ljus och kraftigt buller. Det är en yttre stressor. En vanlig inre stressor är att förknippa sin självkänsla med prestationer eller vad man gör för andra.

I de flesta fall skapas stress i ett samspel mellan inre och yttre faktorer. Det är din tolkning av omvärlden som avgör hur stressad du blir. En nybörjare i en skidbacke blir stressad av barnbacken medan en van åkare blir uttråkad. En viss mängd arbete är oerhört stressande för någon men en energigivande utmaning för någon annan.

Situationsberoende stressreaktion

Hur du reagerar på stress är situationsberoende. Stressorer läggs ihop så när du har hög stressnivå är det svårare att hantera ytterligare påfrestningar. Många små stresskällor kan orsaka kraftig total stress. Du känner säkert igen dig. Du kommer hem efter en ovanlig pressande dag och är lättirriterad och snarstucken till skillnad mot en harmonisk dag då inget tycks kunna få dig ur balans. Ännu allvarligare är att långvarig stress kan öka din stresskänslighet, i värsta fall permanent.

Friskfaktorer

Långvarig stress kan alltså göra dig mer stresskänslig med det finns några faktorer som förbättrar din förmåga att hantera stress också. Friskfaktorerna är sömn och tid för återhämtning, motion samt socialt stöd. Tyvärr sådant som ofta prioriteras bort av stressade när de egentligen borde göra tvärtom. Observera förresten att enbart sömn inte är tillräckligt, du behöver tid för återhämtning i vaket tillstånd också.

Behovet av socialt stöd har bland annat visats på apor. Studier har visat att apungar som plågas av forskarassistenter visar mindre stress om de är tillsammans med apor de känner, mer om de är ensamma och mest med okända apor. Bäst mår de kanske om de inte forskas på men vi kan inte alltid välja vad vi utsätts för.

Kanske gör behovet av socialt stöd att man är särskilt utsatt när stressen är förknippad med ens sociala nätverk. Konflikter i äktenskap, med släktingar, barn och på arbetsplatser brukar orsaka mycket stress. För många är också stress i samband med exempelvis arbetslöshet och skilsmässor starkt förknippad med att det sliter dem ur deras sociala sammanhang.

Positiv och negativ stress

Stress kan för all del upplevas både som positiv och negativ. En intensiv arbetssituation får ofta skulden för stressen i vårt liv, ibland oförskyllt för många gör sin fritid minst lika kravfylld. Samtidigt njuter många av den ökade energi, motivation och känsla av värde som de förknippar med att ha mycket att göra. Andra dukar under av ständig arbetsstress, inte sällan är det samma människor i olika livssituationer. De njuter av att ha mycket att göra tills situationen oförutsett förändras och de plötsligt finner att de inte längre förmår hantera situationen.

All stress behöver tas på allvar

Stress kan vara en positiv upplevelse men positiv och negativ stress är samma kroppsliga reaktion. Ofta förekommande eller långvarig stress tär på kroppen även när du njuter av den. Du behöver fortfarande tid för återhämtning. Även hög stress som upplevs som positiv lämnar dig utan marginaler för oförutsedda händelser.

Exempel på vanliga stressorer:

  • Inre som prestationskrav, kontrollbehov, att inte kunna förlåta, självkritik
  • Livsstilsval som att inte sova, ett pressat schema på fritiden, att inte få ihop livspusslet
  • Sociala som konflikter, skilsmässor, olycklig kärlek, andras aggressivitet
  • Livskriser som att skiljas, dödsfall, att bli uppsagd, få barn
  • Miljö som att utsättas för otrevliga människor, sitta i bilköer, att inte komma ifrån sin bostad

Vilka är stressorerna i ditt liv?

Johan Ydrén

Författaren arbetar med psykoterapi och konflikthantering. Han tar emot klienter för psykoterapi i Göteborg och håller kurser och föreläsningar om konflikthantering över hela landet. På Hantera Konflikter ... kan du lära dig mer om konflikthantering, samt givetvis finna information om professionella tjänster. Kontaktuppgifter




{ 1 comment… read it below or add one }

Laura Antonio november 20, 2019 kl. 11:52

För bara några veckor sedan gick jag igenom samma förhållande kris, massor av missförstånd med min make, vi har varit gift i över 6 år det var verkligen sött, romantiskt och känner mig hemskt ibland sent förra året att det var så hjärtskärande. Min man började fuska på mig och letade efter sätt att skiljas med mig, han bromsade älskande mig innan 3 månader efter att han kom tillbaka igen första kvartalet i år, just förra månaden lämnade han mig helt med våra två barn utan att säga ett ord. Jag var så förvirrad och undrade vad som kunde ha gått fel. Tidigare deltog vi båda par i äktenskaplig rådgivning / seminarier och slutligen bestämde jag mig för en terapeut men till ingen nytta, jag älskar den här mannen och jag vill ha honom tillbaka så desperat om inte på grund av mig själv men för barnens skull kommer de att sakna honom och jag vet inte hur jag kunde förklara saker för att förstå dem. Jag läste en inläggskommentar på nätet hur en Los Angeles-baserad journalist hittar verklig kärlek efter 9 års förhållande hjärtslag och hon gifte sig omedelbart några veckor efter att Dr.Oduduwa lunchade en förtrollning för henne att hitta sann kärlek och gifta sig. Jag hade turen att har tillgång till den personliga e-postadressen till den andliga helaren och en kärlek-spell-caster. Jag älskar min man så mycket. Jag kunde inte ha gjort någonting för att skada honom eller få honom att måla sig illa längre … jag ville bara att han skulle älska mig för alltid. så jag skickar ett meddelande till Oduduwa e-postadress jag kopierade på blogginläggets kommentar. Jag förklarar min relationssituation till oduduwa och han lovade att hjälpa mig att föra min man hem. Jag försökte för det finns inget annat jag kunde ha gjort för att få honom tillbaka hem omedelbart på kort tid. så överraskande fick jag ett telefonsamtal från min man efter tre månader att han lämnade hemmet utan ett ord eller ett meddelande, jag var så glad och jag plockade snabbt upp hans telefonsamtal och han försäkrade mig att han kommer att komma nästa dag, lo och se han kom hem hem igår och ber om ursäkt, men framför allt är jag glad idag är han hemma till mig och våra vackra barn, detta är min största glädje i året. Jag bryr mig inte riktigt om vad som betyder att det blir gjort men jag tror att jag inte ens spenderade mycket pengar som folk kanske tror. Jag följer bara Oduduwas instruktioner och jag gjorde vilken uppoffring eller stavningsprocess som krävs för att jag gjort det. nu när jag pratar med dig nu bor jag och min man båda lyckligt tillsammans för alltid.Jag älskar honom så mycket. Min poäng är att han var min första kärlek (åtminstone det är som det känns som min hjärta begär) och jag gjorde allt mänskligt för att få honom hem igen med hjälp och hjälp från Oduduwa, den inhemska andliga helaren.
Jag är tacksam och tacksam till den stora mannen. Först hade jag rädsla för tvivel, men jag försöker och det fungerar till mitt bästa. Jag är säker på att det här fungerar också, 100% säker.
Endast WhatsApp-meddelande: +79268011965
(dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)

Leave a Comment

OBS! På förekommen anledning vill jag påpeka att det här inte är en kanal för att söka psykiatrisk rådgivning, särskilt inte i akuta kriser. Om du har akuta problem, särskilt om du har självmordstankar, föreslår jag att du kontaktar närmaste akutpsykiatri. Nationella hjälplinjen, 020 - 22 00 60 är också en bra resurs. Med det förbehållet välkomnar jag varmt kommentarer. Meddelanden kan modereras för att upprätthålla läsbarhet och god ton.

Previous post:

Next post: