Från soffan till motionsspåret i lagom takt

av Johan Ydrén, kategori Artiklar
Post image for Från soffan till motionsspåret i lagom takt

Som jag tidigare noterat i bloggen är motion en av de bästa metoderna för självhjälp vid depression. En rask promenad 30 minuter om dagen tycks tillhöra de mest gynnsamma motionsformerna.

Vill du utmana dig själv mer och jogga istället men är ovan joggare eller passiviserad efter en depressionsperiod kan jag rekommendera Couch-to-5K. Ett träningsschema som är populärt på nätet just nu. Syftet är att man ska ta sig från soffliggande, "couch", till att jogga en halvtimme eller halvmil, 5K, på strax över två månader.

Gör en sökning på Couch-to-5K på Google så hittar ni mängder av information. För själva schemat med mått enligt metersystemet kan ni besöka Couch-to-5K.

Det jag tycker är särskilt tacksamt med det här programmet är att det är uppdelat i många små steg och att varje steg är en framgång i sig. Många som bär på en depression ställer så höga krav på sig att de inte kan undvika att misslyckas. Särskilt de första stegen i programmet där man ska jogga i 60sek intervaller gör att de flesta borde kunna tillåtas lyckas.

Tänk på att självhjälp inte är en ersättning för professionell hjälp. Jag föreslår personligen IPT, vilket är den metod jag själv kommer använda till mina klienter framöver. Andra alternativ är psykodynamisk terapi, KBT eller behandling med antidepressiva.

Johan Ydrén

Författaren arbetar med psykoterapi och konflikthantering. Han tar emot klienter för psykoterapi i Göteborg och håller kurser och föreläsningar om konflikthantering över hela landet. På Hantera Konflikter ... kan du lära dig mer om konflikthantering, samt givetvis finna information om professionella tjänster. Kontaktuppgifter




{ 6 comments… read them below or add one }

Psyk maj 22, 2008 kl. 23:43

Jag har börjat med motion men kan inte avgränsa det till 30 min. Jag promenerar tre mil om dagen i rask takt. Min läkare tror fortfarande att jag "bara" har en depressiv episod.

Thanks for sharing.

Johan Ydrén maj 23, 2008 kl. 9:12

Jag antar att det är går bra att promenera längre också så länge det är något du mår bättre av. Gör du det?

Psyk maj 23, 2008 kl. 14:30

Att promenera tre mil om dagen är något jag gör för att inte gå sönder inombords. Annars och innan har jag använt pengar, mat, extrem bantning och sex till detta.

Min läkare vägrar diagnostisera mig med bipolär och har nu sjukskrivit sig på obestämd tid.

Ja, jag mår bra av promenaderna för att jag annars förmodligen skulle gå ner i depressionen och självskadorna. Men jag har nästan inget socialt liv, klarar inte av någon större IRL-kontakt och isolerar mig gärna. Balans? Hell no.

Psyk maj 23, 2008 kl. 14:32

Jag blev direkt förbannad när jag läste rubriken till ditt inlägg. Jag tycker den är ytlig och trivialiserar depressionsproblematiken.

Johan Ydrén maj 24, 2008 kl. 13:31

Tack för synpunkten om rubriken. Det är mig så avlägset att trivialisera depressioner att jag inte reflekterade över att jag gjorde det. Jag funderar ibland över vad jag vill med bloggen, vilka jag vill nå och hur jag kan åstadkomma det. Det är en kamp att lära sig skriva och hur man lockar någon att läsa det, jag har långt ifrån bemästrat det. Jag uppskattar att få feedback på hur det jag skriver uppfattas.

Tyvärr ligger det i sakens natur att det lätt blir trivialt innehåll. Det komplexa i en depression är inte sånt man kan ge råd om. Att promenera, skapa struktur i tillvaron, äta ordentligt, försöka göra saker man tyckte om innan o.s.v. är triviala råd, om än svåra att klara av. Det komplexa i depressioner finns inom var och en som har dem. Det kan jag inte säga så mycket om, bara fråga och det lämpar sig inte en blogg för.

Det är tråkigt att höra om dina besvär, med livet, din läkare och dina försöka att hantera din ångest. Jag tycker det är fascinerande att ni lyckas skapa en så omfattande och ambitiös blogg trots det. Kräver inte den både samarbete och ihärdighet?

Mark A juli 28, 2010 kl. 4:43

The couch to 5k program looks very good too me. I have just started the program myself.

Leave a Comment

OBS! På förekommen anledning vill jag påpeka att det här inte är en kanal för att söka psykiatrisk rådgivning, särskilt inte i akuta kriser. Om du har akuta problem, särskilt om du har självmordstankar, föreslår jag att du kontaktar närmaste akutpsykiatri. Nationella hjälplinjen, 020 - 22 00 60 är också en bra resurs. Med det förbehållet välkomnar jag varmt kommentarer. Meddelanden kan modereras för att upprätthålla läsbarhet och god ton.

Previous post:

Next post: