Parkeringsmöjligheterna i området där jag bor är usla. Efter att cirklat runt och letat boendeparkering i över en halvtimme igår fick jag ställa mig på en betalparkering. Men inget ont som inte för något gott med sig. När jag segade mig ut imorse för att parkera om bilen träffade jag en trevlig tjej med en kommunistisk symbol på bröstet som gav mig ett nummer av Dagens Teknik. Eftersom jag tycker om att läsa tidningar och uppskattar när någon ger mig dem gratis så tog jag givetvis emot den från den vänligt leende flickan. Den kommunistiska symbolen visade sig vara tidningens logga, jag undrar hur de tänkte när de bestämde sig för den, men tidningen var intressant.
Tidningen och en Red Bull använde jag för att piggna till i bilen innan jag flyttade den till en bättre parkeringsplats. Särskilt intressant var en krönika om nollning. Jag har, säkert som många andra, upprörts över den senaste tidens rapporteringar om nollningar på gymnasieskolor. Jag har svårt att förstå att man låter det urarta som man tycka ha gjort på en del skolor. William Golding beskrev vad som händer om man låter ungdomar styra sig själva i Flugornas Herre redan 1954. En bok som inte borde vara helt okänd i skolväsendet hoppas jag. Varför inte lära sig något av den, vuxna har en roll att spela i ungdomars liv.
Nåväl, krönikan handlade om nollningar på de tekniska högskolorna som inte på länge varit de pennalistiska övningar som gymnasieelever hamnar i Expressen för. Tanken slog mig att gymnasieskolorna kan ta till sig av behaviorismens idéer om lärande. Det finns några olika sätt att bete sig om man ställs inför ett beteende man vill bli av med. Tyvärr reagerar vi ofta med att bestraffa vad vi uppfattar som felaktiga beteenden. Det känns möjligtvis som en bra lösning men om man vill förändra ett beteende är det sällan det.
En metod som förmodligen fungerar mycket bättre i sammanhanget är att träna in ett annat beteende som är inkompatibelt med det oönskade. Kort sagt, det går inte att både ha en ansvarig positiv nollning och en pennalistisk sådan som ger de äldre eleverna chansen att utnyttja sin makt över de yngre. Skolorna bör bejaka nollning, göra den offentlig, bidra med lokaler till drogfria fester, utbilda de som är ansvariga för nollningen och integrera den i de första veckorna av skolgång. Med en ansvarsfull offentlig nollning som uppskattas av eleverna finns det inte utrymme för hemlighetsfullt utnyttjande av unga gymnasieelever.

Författaren arbetar med psykoterapi och konflikthantering. Han tar emot klienter för psykoterapi i Göteborg och håller kurser och föreläsningar om konflikthantering över hela landet. På Hantera Konflikter ... kan du lära dig mer om konflikthantering, samt givetvis finna information om professionella tjänster. Kontaktuppgifter
You must log in to post a comment.